Wat meer over…
Onze werking

Naar de opvang
Wat breng je mee?
We vragen ouders om zelf de volgende dingen te voorzien voor in het kinderdagverblijf:
- Luiers: voorzien wij vanuit Bloemendal en wordt gefactureerd. Graag dragen we bij aan een beter milieu door te kiezen voor ecologisch geproduceerde wegwerpluiers en door ook in de crèche het gebruik van herbruikbare luiers aan te moedigen om zo te afvalberg een beetje te reduceren.
- melkvoeding en voldoende gesteriliseerde flesjes
- genaamtekend tutje en knuffeltje
- voldoende reservekleertjes
Naar de opvang
Tarieven
Onze opvang werkt inkomensgerelateerd (IKG): ouders betalen een dagprijs die afhankelijk is van hun inkomen. Je kan zelf je ouderbijdrage berekenen via de site van Kind en Gezin.
Voor je effectief in de opvang start vraag je zelf een kindcode aan en bereken je je ouderbijdrage via dezelfde site van Kind en Gezin. Daar kan je je registreren met een federaal token of e-ID.
Indien je hierbij hulp nodig hebt kan je de Kind en Gezin telefoonlijn contacteren op het nummer: 078 150 100 of even langskomen bij ons in de opvang met je identiteitskaart en je pincode.
Naar de opvang
Inschrijven
Een plaatsje in onze opvang aanvragen, kan vanaf nu via de kinderopvangzoeker van de Stad Antwerpen.
Het inschrijven verloopt in vijf stappen. Klik op elke stap om meer info te krijgen.
Stap 1: surf naar de kinderopvangzoeker van Stad Antwerpen
Stap 2: een opvangplek aanvragen
Via de kinderopvangzoeker kun je o.a. onze opvanglocatie (kinderdagverblijf Bloemendal) vinden. Dan vraag je er een opvangplek aan. Hiervoor moet je je aanmelden met je A-profiel.
Tips:
- Doe meerdere aanvragen, niet elke opvang heeft vrije plaatsen.
- Zoek niet alleen naar opvang in de buurt van je woonst, maar ook in de buurt van je werk of opleidingsplaats.
- Maak vooraf al eens een simulatie van het tarief dat je moet betalen bij een opvang met een inkomenstarief via de website van Kind en Gezin.
- Denk vooraf goed na over je opvangplan: op welke dagen en uren heb je opvang nodig? Kan je deze aanpassen indien nodig?
Hulp nodig bij je zoektocht naar de geschikte kinderopvang?
Alle vragen over kinderopvang in Antwerpen zijn welkom op het stedelijk contactpunt voor kinderopvang, per mail op contactpuntkinderopvang@stad.antwerpen.be of telefonisch via de stedelijke infolijn op 03/221.13.33 (eerst optie 4 kiezen, nadien optie 2) op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9-15u.
Stap 3: uw aanvraag komt bij de gekozen kinderopvang terecht
Wij als opvanglocatie ontvangen de opvangvragen van ouders die in onze opvang willen inschrijven. Zodra we een plaatsje beschikbaar hebben, nodigen we via mail de betreffende ouders uit voor een kennismakingsgesprek.
Stap 4: plaatsbevestiging
Als uw aanvraag is goedgekeurd en er plaats is voor uw kind, krijgt u een bevestiging met vermelding van de datum waarop uw kindje kan opgevangen worden. Daarna komt u naar Bloemendal om uw opvangplaats te bevestigen en om de 50 euro als deel van de waarborg te betalen.
Stap 5: intakegesprek en wendagen
Ongeveer één maand voor de opvang start contacteren wij u voor een intakegesprek en wenmomenten. Een eerste wenmoment plannen we best in op een moment dat u samen met uw kindje even in de groep kan wennen. Op die manier bent u als vertrouwde persoon in de buurt, kan u zien hoe wij werken en met de kinderbegeleidsters al even de gewoontes van thuis overlopen. Een tweede wenmoment plannen we normaal gezien tijdens de intake. Je kindje kan dan al even in zijn/haar eigen groep wennen zonder jou, terwijl je toch nog vlakbij bent. Verdere wenmomenten worden naargelang van de wensen en mogelijkheden van de ouders individueel afgesproken.
Bij de intake dient u volgende administratieve gegevens mee te brengen:
- Het attest inkomenstarief van Kind en Gezin of je identiteitskaart en de pincode om het attest samen aan te vragen.
Daarnaast overlopen we met u ons huishoudelijk reglement, lichten we onze werking graag verder toe en peilen naar uw verwachtingen. We starten een opvolgboekje op met ZIKO-vo portretten om jouw kindje in de opvang op te volgen.
Afspraken
Huishoudelijk reglement
In dit huishoudelijk reglement stellen we graag onze werking voor. We willen zorg dragen voor élk kind én een warm nest zijn waarin iedereen kan groeien.
Ons doen is dat elke ouder zich betrokken voelt en dat we vanuit een wederzijds vertrouwen samen de opvang kunnen organiseren.
In ons huishoudelijk reglement leest u hoe we precies te werk gaan en welke afspraken hiervoor nodig zijn om alles in goede banen te leiden.
Zijn er toch onduidelijkheden of heeft u vragen over hoe we te werk gaan? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren. We gaan graag verder met u in gesprek.
Met een gerust hart
Inspectieverslag
We staan er voor dat je je kind met een gerust hart toevertrouwt aan ons. Daarom willen we ook open zijn over onze werking. Hieronder kan je het recentste verslag lezen van de zorginspectie over onze kinderdagverblijven.
Wil je meer info over deze verslagen en hoe je ze moet lezen? Lees alles na op de website van het departement zorg.